widok z bliska na bieżnik nowej opony

Galeria zdjęć

Ciśnienie w oponach - czy jest istotne i czy warto o nie dbać?

Jakie ciśnienie w oponach powinienem utrzymywać?

Paradoksalnie, nie ma jednej, dobrej odpowiedzi gdyż zarówno ciśnienie zbyt niskie, jak i zbyt wysokie jest niewskazane. Prawidłowe wartości odnajdziemy w instrukcji obsługi naszego samochodu. Dla każdego modelu może być ono inne. Mało tego, będzie zależało od tego, czy jedziemy sami czy też z kompletem pasażerów oraz czy przewozimy jakiś ciężki ładunek, czy też mamy pusty bagażnik.

Gdzie możemy znaleźć taką informację w naszym samochodzie? Zwyczajowo, ta informacja może być umieszczona w jednym (lub kilku) następujących miejscach:

  • instrukcja obsługi pojazdu,
  • klapka wlewu paliwa,
  • schowek,
  • słupek znajdujący się przy drzwiach kierowcy (papierowa naklejka)

Badania prowadzone przez Krajową Administrację Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wykazują, że ciśnienie zbyt niskie rażąco (o ponad 20%) wydłuża  drogę hamowania pojazdu. Jest też częstą (jeden na dwadzieścia) przyczyną śmiertelnych wypadków drogowych.

Co z kosztami jazdy?

Niestety, nieprawidłowe ciśnienie w oponach zwiększa koszty jazdy – nie tylko przez wzrost spalania, ale także szybsze eksploatowanie opon. Przyjmuje się, że utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach daje ok. dwóch tygodni jazdy bez tankowania rocznie zmniejszając zużycie paliwa o ok. 3 procent. To całkiem sporo, prawda?

Niestety ciągłe utrzymywanie zbyt niskiego ciśnienia w oponach skraca żywotność opon o niemal połowę. Oznacza to, że zamiast wymienić opony raz na trzy lata, będziemy to robili praktycznie raz do roku.

W świetle szybko postępujących zmian w środowisku można tylko dodać, że zwiększone zużycie paliwa oraz szybsza eksploatacja opon oznaczają w praktyce gigantyczne ilości CO2  emitowanego do atmosfery, którego można by uniknąć.

opona leży na ziemi

Co wpływa na ubytek ciśnienia w oponach?

Przede wszystkim, ciśnienie w oponach spada cały czas, nawet bez naszego udziału. Jest to naturalny proces wynikający z konstrukcji opony, jako takiej oraz zmieniającej się temperatury otoczenia. A co jeszcze szkodzi ogumieniu?

  • najeżdżanie na krawężniki,
  • nieszczelne wentyle,
  • wadliwy montaż opony

Żeby mieć pewność, że ciśnienie w oponach utrzymuje się na prawidłowym poziomie, warto je regularnie sprawdzać. Co to znaczy? Róbmy to przynajmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą trasą. Jeżeli dużo jeździmy na co dzień, nawet częściej.

Jak mogę sprawdzić ciśnienie w oponach?

Na szczęście jest to bardzo proste. Niemal na każdej stacji benzynowej znajduje się instalacja do sprawdzania i uzupełniania ciśnienia w oponach. Możemy także podjechać do stacji diagnostycznej lub warsztatu, jeżeli nie jesteśmy pewni, jak to zrobić. Pamiętajmy, by zawsze sprawdzać ciśnienie na zimnych kołach. Zawsze patrzmy na wskazania manometru. Część doświadczonych kierowców usiłuje robić to „na oko” obserwując opony, ale na dłuższą metę nie przyniesie to niczego dobrego.

Ciśnienie może być podane w barach lub atmosferach. Nie musimy się jednak obawiać, że coś źle przeliczymy, ponieważ wymiary jednostek są do siebie bardzo zbliżone (jeden bar to 0,99 atmosfery).

Czy można (i czy warto) manipulować ciśnieniem w oponach?

W niewielkim zakresie możemy dopasować ciśnienie w oponach do własnych odczuć z jazdy i stylu prowadzenia pojazdu. Ta manipulacja nie powinna jednak odbiegać o więcej – lub mniej – niż dziesięć procent od wartości zalecanej przez producenta. Nieco niższe ciśnienie od zalecanego może zwiększyć komfort jazdy, z kolei wyższe obniża spalanie. A kiedy warto zainteresować się zmianą ciśnienia?

Jeśli często jeździmy po miejskich drogach (chyba nikogo nie trzeba przekonywać, w jakim na ogół znajdują się stanie), przyda nam się nieco niższe ciśnienie. Z kolei przy jeździe po dobrej drodze ze znaczną prędkością (np. autostrada), lepiej sprawdzi się wyższe od zalecanego ciśnienie, zmniejszając opory toczenia. Im większe obciążenie wieziemy, tym wyższe ciśnienie powinno być w oponach. Przewożąc czwórkę dorosłych pasażerów i ciężki bagażu powinniśmy podnieść je nawet o 0,7 bara w stosunku do zalecanego. Starajmy się jednak pamiętać, aby po wszystkim przywrócić ciśnienie do wartości optymalnej.

Lato, a zima – Czy jest jakaś różnica.

Zwróćmy uwagę na to, że w sezonie przejściowym często temperatury zmieniają się bardzo gwałtownie. Ma to także swoje przełożenie na ciśnienie w oponach. Zmiana temperatury o 10 stopni Celsjusza powoduje zmianę ciśnienia w oponach o 0,1 bara. Dlatego dobrze jest przejrzeć czasem prognozy pogody dostępne w Internecie i odpowiednio wyregulować ciśnienie.

Kiedy mamy założone opony zimowe, a na zewnątrz panują mrozy, ciśnienie może zmienić się z dnia na dzień nawet o 0,2 bara (spadek temperatury powoduje wzrost ciśnienia). Wyregulowanie ciśnienia w ogumieniu na pewno pozytywnie wpłynie na jakość jazdy, przyczepność samochodu i jego sterowność.

Pod żadnym pozorem nie różnicujmy ciśnienia w oponach, które znajdują się na tej samej osi! Nawet niewielka różnica sprawi, że samochód będzie zbaczał w niekontrolowany sposób z toru jazdy.

Wady i zalety zbyt wysokiego ciśnienia w oponach

Utrzymywanie zawyżonego ciśnienia w oponach nie jest grzechem śmiertelnym. Musimy jednak zdawać sobie sprawę ze skutków, jakie ono powoduje. Przede wszystkim, zmniejsza się powierzchnia styku opony z nawierzchnią drogi. Mniejsze opory toczenia oznaczają gorszą przyczepność opon. To także twardsze opony, a co za tym idzie, mocniejsze odczuwanie wstrząsów i większy hałas wewnątrz samochodu. Z kolei mocniejsze wstrząsy oznaczają szybsze zużywanie zawieszenia, a także regularne awarie elektroniki, która „wariuje” z tego powodu.

Niestety, wysokie ciśnienie przekłada się także na szysze zużycie centralnej części bieżnika, a to może oznaczać niestabilną jazdę. Musimy także uważać na dziury. Sztywne opony mogą ulec rozerwaniu lub pęknięciu.

Żeby nie było tak tragicznie, wyższe ciśnienie przekłada się na niższe spalanie i lepszą stabilność przy pokonywaniu zakrętów.

A co z niskim ciśnieniem?

Zbyt niskie ciśnienie (nawet nieznacznie od zalecanego) powoduje trwałe uszkodzenie wnętrza opony. Zwiększone opory toczenia oznaczają, że częściej będziemy odwiedzali stację benzynową (zużycie paliwa wzrasta o około 5% w stosunku do ciśnienia optymalnego). Także bieżnik zużywa się nieregularnie i znacznie szybciej.

Co gorsza, za niskie ciśnienie przekłada się na mniejszą precyzję kierowania i gorszą stabilizację samochodu na zakrętach.

Złapałem gumę, czy mogę jechać dalej?

Obecnie, na rynku funkcjonują trzy systemy, które pozwalają utrzymać pojazd w prawidłowym położeniu pomimo przebicia opony. Najbardziej popularnym jest tzw. Run Flat, czyli opony usztywnione. Dwa pozostałe to opony samouszczelniające (które mogą przysparzać problemów z wyważaniem) i takie, które wykorzystują system pomocniczy (raczej nie są stosowane w masowej produkcji ze względu na cenę).

Technologia Run Flat polega na tym, że opona od wewnątrz usztywniona jest gumowymi wkładkami. Wkładki te znajdują się pomiędzy warstwami sznurów wykonanych ze specjalnego tworzywa, które utrzymuje kształt opony pomimo spadku ciśnienia. Oczywiście każdy producent nazywa tę technologię po swojemu (np. w oponach Michelin to Zero Pressure, a w produktach Dunlopach Self Supporting Technology), ale zawsze chodzi o to samo.

kierowca siedzi na ziemi podczas zmiany koła w aucie

Jako ciekawostkę można wskazać, że w 2015 r. wszedł w życie przepis, który nakazuje montować producentom samochodów kontrolkę wskazującą na problemy z ciśnieniem w oponach. Najczęściej może palić się ona na kolor żółty (co oznacza ciśnienie zbyt niskie) lub czerwony (to z kolei wskazuje na całkowity brak ciśnienia w oponie).

Wybierając opony nigdy nie kierujmy się wyłącznie ceną., choć jest to kuszące. Zwróćmy uwagę na skale i klasyfikacje opon (klasa Premium, średnia i ekonomiczna oraz przyczepność, hamowanie na mokrej nawierzchni i hałas zewnętrzny) i dobierzmy takie, które najlepiej spełnią nasze potrzeby. Lepiej wydać więcej pieniędzy niż spowodować wypadek lub uszkodzić samochód.

 

Jesteś w trasie i masz jakiś problem oponami? Zobacz naszą ofertę zmiany koła na drodze!